آموزه تساوی حقوق زن و مرد بهائیت، خیلی پرآوازه و برای زنان و دختران هوس برانگیز است؛ ولی به راستي جايگاه زن در بهائيت كجاست؟!
۱. در تشکیلات بیت العدل
زنان و دختران در تشكيلات ۹ نفره بیت العدل جايي ندارد، چون سران بهائیت، اين تشكيلات را از مردان ميداند: «امناي بيت العدل رجالي هستند كه …»(۱)
۲. در ارث پدر
زنان و دختران در ارث با مردان و پسران برابر نیستند، زيرا «پدران ۳۳۰ سهم، مادران ۲۷۰ سهم، برادران ۲۱۰ سهم، خواهران ۱۵۰ سهم»؛(۲) جالب است که خانه مسكوني و لباسهاي مخصوص پدر نیز از آن پسران است و مادر و دختر به كلي از این قسمت ارث محروم هستند: «و جعلنا الدار المسكونة و الألبسة المخصوصة للذرية من الذكران دون الأناث».(۳)
اشراق خاوري (از نویسندگان و مبلغان بهائی) در اينباره مينويسد: «و اما در آيه مباركه از ذكر ذكور دون اناث، مقصود ولد بكر است». (۴) شايان بيان است كه اگر متوفي فرزند نداشته باشد نيز منزل مسكونيش به همسرش نميرسد، بلكه به بيت العدل تعلق ميگيرد: «من مات و لم يكن له ذرية ترجع حقوقهم الي بيت العدل، نظر به اين آيه مباركه، دار مسكونه و البسه مخصوصه به بيت العدل راجع است»،(۵) زيرا همسر ذريه متوفي نيست!! يعني اموال (خانه و …) به مقر تشکیلات بیت العدل میرسد، ولی به همسر (زن) متوفی نه!!
۳. در ازدواج
لازم به ذكر است كه بهائيت، چند همسري را نيز به رسميت شناخته است، از اينرو ازدواج با بيش از دو زن برای مرد منع شده است: «قد کتب الله عليکم النکاح اياکم ان تجاوزوا عن الاثنين؛ خدا ازدواج را بر شما مقرر كرده است؛ از دو زن تجاوز نكنيد.»(۶)
البته اين در فرقهاي که زنان و دختران را به دو دسته شهري و روستايي قسمت ميكند و نگاهي طبقاتی به آنان دارد، چندان هم عجيب نيست. حسين علي نوري (بهاء) در بيان حكم مهريه در كتابش زن شهری و روستایی را از هم جدا کرده و مينويسد: «دامادي تحقق نمييابد مگر به پرداخت مهريه؛ براي شهريها نوزده مثقال طلا و براي روستائيان نقره. هرکس بخواهد بيشتر بدهد حرام است که از نود و پنج مثقال تجاوز کند».(۷)
چند نكته
۱. این تناقضها زمانی اهمیت پیدا میکند که بدانیم سرکرده بهائیت وجود تناقض را دلیل غیر الهی بودن مدعی نبوت دانسته و مینویسد:«تناقض را در ساحت اقدس مظاهر الهیه راه نبوده و نخواهد بود.»(۸) یعنی مظاهر الهی (پیامبران) گفتار و کردار متناقضی ندارند!! این در حالی است که این همه تبعیض با شعار «تساوی حقوق رجال و نساء» بهائیت در تعارض و تناقض است.
۲. تساوی همیشه به معنای عدالت نیست؛ گاهی تساوی عین ظلم است، برای نمونه برخی از کارهای مردانه برای زنان سنگین است، از اینرو که امیر مؤمنان علی علیه السلام، زن را گُل خطاب کرده و میفرماید: «المراه ریحانه، لیس بقهرمانه». نگاه اسلام به زن، عادلانه است، یعنی اگر ارث و دیه زن کمتر از مرد است (که در بهائیت نیز چنین است)، به آن دلیل است که ارث زن مال خودش است؛ ولی ارث و دیه مردم برای خانواده است و چون مردم موظف است که هزینه زندگی را تأمین کند، میبایست از ارث برای تأمین هزینه زندگی همسر و فرزندان خود استفاده کند؛ از سویی وقتی هم از دنیا میرود، چون سرپرست خانواده بوده و هزینه خانواده را تأمین میکرده، باید دیه کامل به خانوادهاش داده شود تا هزینه زندگي آنان تأمين شود.
پس تساوي هميشه هم خوب نيست و در چنين مواردي، نابرابري يا عدم تساوي، عين عدالت است.
۳. جالب است كه بهائيت هم به شعار تساوي خود پايبند نيست و احكامش مملو از عدم تساوي است.
۴. اسلام با تشريع احكام عادلانه، در پي احقاق حق همسر (زن) و فرزندان متوفاست؛ ولي بهائيت با مصادره اموال متوفا در پي تأمين هزينههاي تشكيلات بهائيت است.
به اميد تحقيق، تفكر و تصميم آگاهانه!!
پانوشت
۱. همان، ص ۲۱۹.
۲. همان، ص ۱۱۷ – ۱۱۹.
۳. اقدس، بند ۲۵.
۴. گنجينه حدود و احكام، ص ۱۲۵ – ۱۲۶.
۵. همان، ص ۱۲۹.
۶. اقدس، بند ۶۳.
۷. اقدس، ص ۶۰.
8. بدیع، ص ۱۲۶.
مقالات مرتبط
ـ تعاليم بهائي: ۱۰. تساوي حقوق رجال و نساء
در فضاهاي زير ميزبان شما هستيم:
1. ايتا: https://eitaa.com/bahaiat
2. اينستاگرام: https://www.instagram.com/bahaiat
3. پايگاه جامع شناخت بهائيت: https://bahaiat.org/
Leave a Reply