نقد بداعت بهائيت در تعليم وحدت عالم انساني

نقد بداعت بهائيت
بداعت بهائيت

سران بابيت و بهائيت، اديان و مذاهب پيش از خود را تاريخ مصرف‌گذشته معرفي مي‌كنند؛(۱) و آموزه‌هاي آنان را پوسيده و منفور مي‌شمارند و تعاليم علي‌محمد شيرازي (معروف به باب، سركرده بابيت) و حسين‌علي نوري(معروف به بهاء، سركرده بهائيت) را جديد، تازه و نو معرفي مي‌کنند. نوري درباره بداعت آموزه‌هايش مي‌نويسد: «اگر گفته شود که آنچه در ظهور #بديع ظاهر از قبل نبوده و کل بديع است، اين قول هم صحيح و تمامست.»(۲) عباس افندي (معروف به عبدالبهاء، دومين سركرده بهائيت) نيز آموزه‌هاي حسين علي نوري را شاهکاري بي‌بديل مي‌خواند.(۳)

از سوي ديگر با ادعاهايي همچون امي بودن يا نيازمندي اديان به مطابقت با زمان،(۴) از بداعت، نوآوري و مقتضي زمان بودن ادعاها و تعاليمشان سخن مي‌رانند؛ ليکن شواهد بسياري وجود دارد که اين دو جريان در ادعاها و آموزه‌ها و احکامشان از اديان و فرق پيش از خود الگو گرفته‌‌اند.

در اين نوشتار نمونه از شعار «وحدت عالم انساني» بهائيت گزارش مي‌شود و سپس نمونه‌اي از پيشينه آن در آيات قرآن كريم نقل مي‌شود كه چهارده قرن قبل نازل شده است:

حسين علي نوری از برابري و وحدت همه انسان‌ها سخن مي‌گويد: «به چشم بيگانگان يکديگر را مبينيد، همه بارِ يک داريد و برگِ يک شاخسار».(۵)
قرآن كريم نيز اصل همه انسان‌ها را در اصل انسانيت برابر دانسته و مي‌فرمايد: ﴿يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ﴾؛(۶) يعني: « ای مردم، ما همه شما را نخست از مرد و زنی آفریدیم و آن گاه شعبه‌های بسیار و فرق مختلف گردانیدیم تا یکدیگر را بشناسید، همانا بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا با تقواترین شمایند».

حال جاي اين پرسش است كه آيا ظاهر آموزه‌هاي اديان و مذاهب گذشته پوسيده است، يا حقيقت و مضمون آن‌ها هم پوسيده و منفور است؟

اگر ظاهرش منفور است، مگر ظاهر ادبياتِ تعاليم، انسان را هدايت مي‌كند؟ و اگر حقيقت آن‌هاي پوسيده و منفور است، چرا شما همان حقايق را جمله‌بندي ديگري به نام خود سند زده‌ايد؟ امروزه اصطلاحاً به اين نوع الگوگيري، #سرقت علمي مي‌گويند.

پانوشت:
۱. مکاتيب، ج۳، ص ۳۳۱ – ۳۳۴.
۲. اقتدارات، ص ۸۷.
۳. خطابات، ج۳، ص ۷۸؛ همچنين نک: پيشين، ج ۱، ص ۳۰ و مکاتيب، ج۳، ص ۲۷۶.
,#بهائیت
۴. مکاتيب، ج ۳، ص ۳۳۲.
۵.مجموعه الواح مبارکه، ص ۲۵۶.
۶. حجرات: ۴۹ / ۱۱۳.

در فضاهاي زير ميزبان شما هستيم:

۱. ايتا: https://eitaa.com/bahaiat

۲. اينستاگرام: https://www.instagram.com/bahaiat

۳. بله: https://ble.ir/bahaiat_org

۴. پايگاه جامع شناخت بهائيت: https://bahaiat.org/

Be the first to comment

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*