نمادها و نشانه‌هاي بهائيت

بهائيت براي خودنمايي و نشانه‌گذاري در جامعه و تبليغ بصري، نمادها و المان‌هايي را طراحي كرده و در لباس‌ها، زيورآلات و … درج مي‌كند تا حس كنجكاوي مخاطب را با ديدن آن‌ها تحريك كند.

جالب توجه است كه بهائيت در سلام و درود، به گونه‌اي پيرو حكم علي‌محمد شيرازي (معروف به باب، سركرده بابيت) هستند و كلام تازه‌اي ندارند. علي محمد شيرازي در اين‌باره مي‌نويسد: «باب پنجم از واحد ششم بيان در حكم تسليم است كه سلام بدهند مردها به «الله اكبر» و جواب بدهند به «الله اعظم» و زن ها سلام بدهند به «الله ابهي» و جواب بدهند به «الله اجمل».(۱) البته بهائيت با تغييري جزئي در اين باره «الله ابهي» را جايگزين تكبير اسلام، يعني «الله اكبر» مي‌كند و به جاي تأكيد بر بزرگي خدا، تأكيد بر نور دانش خدا مي‌كند و اين «الله ابهي»، يعني خداي روشنايي‌ها؛ بر اين اساس، بهاء ابهي نيز به معناي اي روشنترين روشنايي‌ها.

بايد توجه داشت كه عبارت «الله ابهی» به عنوان سلام بین بهائیان به کار می رود؛ ولی طبق بیان شوقي افندي (معروف به ولي امر اله، دومين سومين سركرده بهائيت) بهائيان مي‌بايست موقعی که غیر بهائیان حضور دارند، از گفتن الله ابهی خودداری کنند .(۲) و اين همان پنهان داشتن عقيده يا تقيه‌اي است كه در عقايد بهائيت حرام است.(۳)

روشن است كه علي‌محمد شيرازي نيز در اين حكم از تكبير اسلام، يعني الله اكبر الگوگرفته است و نوآوري‌اي از خود ندارد.

پانوشت:
۱. کتاب بیان فارسی، ص۱۹۶.
۲. کتاب اصول ديانت بهائى، ص ۵۷.
۳. پايگاه جامع شناخت بهائيت.

در فضاهاي زير ميزبان شما هستيم:
۱. ايتا: https://eitaa.com/bahaiat
۲. اينستاگرام: https://www.instagram.com/bahaiat
۳. بله: https://ble.ir/bahaiat_org
۴. پايگاه جامع شناخت بهائيت: https://bahaiat.org/

Be the first to comment

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*