برگزاري جلسه دفاع از پايان‌نامه «نقد شيوه استناد بهائيت به آيات و روايات»

جلسه دفاع از پايان‌نامه سطح سه حوزه علميه قم (كارشناسي ارشد) به قلم حجت الاسلام محمد علي پرهيزگار با راهنمايي حجت الاسلام  المسلمين استاد مجيد حيدري‌فر و داوري حجت الاسلام و المسلمين استاد عليرضا روزبهاني در مدرسه دارالشفاي قم برگزار شد و دكتر پرهيزگار با نمره ۱۹.۵ موفق به دفاع از پژوهش خود شد.

چكيده

بهائيت يكي از جريان‌هاي متنبي معاصر است كه پس از جريان بابيت، بر پايه ادعاهاي حسين علي نوري پديد آمد. سران و مبلغان اين فرقه، با بهره‌گيري از ظرفيت‌هايي همچون بهره‌گيري از شيوه‌هاي باطل استناد، به آيات قرآن كريم و روايات اسلامي استناد مي‌كنند تا از سوئي فقر محتوائي خود را پنهان سازند و از سوي ديگر، به اهداف كلامي و تبليغي خود دست يابند.
پژوهش‌هاي بسياري به اين موضوع پرداخته‌اند كه با رويكردي عاميانه، غير منسجم يا موردي به اين موضوع پرداخته‌اند؛ ليكن اين پژوهش با هدف بررسي انتقادي چرايي و چگونگي استناد بهائيان به آيات و روايات، در پي بررسي روش‌شناسانه، منسجم و مسئله محور است.

پژوهش حاضر با بهره‌گيري از آثار كتابخانه‌اي و روش توصيفي، تحليلي و انتقادي، شيوه‌هاي استناد سران و مبلغان بهائيت به آيات و روايات را بر پايه منابع معتبر بهائيت بررسي مي‌كند؛ سپس با بيان مصاديق قرآني و روايي مستند قرار گرفته، به تحليل و نقد شيوه‌هاي باطل استناد اين گروهك در حوزه‌هاي تفسير به رأي، تأويل باطني، تقطيع، تحذيف و تحريف مي‌پردازد تا براي مخاطب آشكار شود كه اين جريان با بهره‌گيري از هر راهي، حتي شيوه‌هاي باطل استناد، در پي نيل به اهداف فرقه‌اي و تطبيق نارواي آيات و روايات با ادعاهاي سران خود است.

واژگان كليدي

بهائيت، شيوه‌هاي استناد، قرآن و حديث، تأويل باطني، تفسير به رأي، تحريف

در فضاهاي زير ميزبان شما هستيم:
۱. ايتا: https://eitaa.com/bahaiat
۲. اينستاگرام: https://www.instagram.com/bahaiat
۳. بله: https://ble.ir/bahaiat_org
۴. پايگاه جامع شناخت بهائيت: https://bahaiat.org/

Be the first to comment

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*