كودك‌كشي اسرائيل در سايه شعار صلح عمومي بهائيت

حمايت بهائيت از انگليس در جنگ با عثماني

عباس افندي در سايه شعار صلح عمومي و تحريم جنگ، از جهانگشايي و كشورستاني مي‌نويسد: «جهانگشائي و کشورستاني ممدوح و بلکه در بعضي اوقات جنگ بنيان اعظم صلح است … في الحقيقه اين قهر عين لطف و اين ظلم جوهر عدل و اين جنگ بنيان آشتي است».(۱)

او در دوران حكومت و اقتدار عثماني، در تأييد دولت عثماني (با آن همه جرم و جنايت و جنگ‌افروزي و كشتار) دست به دعا برداشته و از خدا مي‌خواهد: «الهي الهي اسالك بتأييداتك الغيبيه و توفيقاتك الصمدانيه و فيوضاتك الرحمانيه ان تؤيد الدوله العلّيه العثمانيه و الخلافه المحمّديه علي التمكنّ في الارض و الاستقرار علي العرش».(۲) ولي وقتي قدرت عثماني رو به افول مي‌رود، درب انبارهاي آذوغه را به روي دولت خون آشام انگليس باز مي‌كند تا آنان را از شكست در جنگ فلسطين باز دارد.

اين چنين است كه مفتخر به دريافت نشان سِر مي‌شود. پس از دريافت اين نشان است كه دست به دعا بلند مي‌كند و مي‌گويد: «اللّهمّ ايد الامپراطور الاعظم جورج الخامس عاهل انگلترا بتوفيقاتک الرحمانيه و ادم ظلّها الظليل علي هذا الاقليم الجليل…».(۳)

پس از اين است كه در سال ۱۹۲۰ سِر هربرت ساموئل به‌عنوان اولین کمیسر عالی فلسطین در این خطه مستقر شد.

او به‌عنوان اولین وزیر دولت بریتانیا شناخته می‌شود که رسماً یهودی بود. خاندان ساموئل-مونتاگ (مونتیگو) از سران صهیونیسم به‌شمار می‌روند.

در دوران حکومت ساموئل بر فلسطین بود که پایه‌های تأسیس دولت اسرائیل در پایان جنگ جهانی دوّم استوار شد. تمامی منابع تاریخی متفق‌اند که ساموئل رابطه‌ی ویژه با رهبران فرقه بهائی و شخص عباس افندی (عبدالبهاء) داشت.

پانوشت
۱. بهاءالله و عصر جديد، ص ۱۹۴.
۲. مکاتيب، ج ۲، ص ۳۱۲: «خدايا خدايا تو را به تأييدات پنهاني و توفيقات صمداني و فيوضات رحمانيت خواستارم كه دولت سربلند عثماني و خلافت محمدي را مؤيد فرمايي و در زمين مستقر و مستدام داري ».
۳. پيشين، ج ۳، ص ۳۴: «پروردگارا امپراتور بزرگ ژرژ پنجم پادشاه انگلستان را به توفيقات رحمانيت مويد بدار و سايه‌ي بلند پايه او را بر اين اقليم جليل (فلسطين) پايدار ساز».

در فضاهاي زير ميزبان شما هستيم:

۱. ايتا: https://eitaa.com/bahaiat

۲. اينستاگرام: https://www.instagram.com/bahaiat

۳. بله: https://ble.ir/bahaiat_org

۴. پايگاه جامع شناخت بهائيت: https://bahaiat.org/

Be the first to comment

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*