پایگاه شناخت مدعیان معاصر مهدویت

فضایی آرام و علمی بر مبنای عقل و اندیشه برای شناخت جریانهای انحرافی و غلاتِ مدعی بابیت و مهدویت (شیخیه، بابیت، بهائیت و احمد الحسن)

پایگاه شناخت مدعیان معاصر مهدویت

فضایی آرام و علمی بر مبنای عقل و اندیشه برای شناخت جریانهای انحرافی و غلاتِ مدعی بابیت و مهدویت (شیخیه، بابیت، بهائیت و احمد الحسن)

طبقه بندی موضوعی

آخرین نظرات

همه موجودات از جمله انسان، خواسته‌ها، غرائز و ویژگی‌های ذاتی، فطری و نفسانی دارند و بر این اساس به حرکت تکوینی خود ادامه داده و به سر حد کمال می‌رسند.

در میان آن‌ها، انسان هدف و خواسته‌ای دارد که با تلاش و کوشش فراوان سوی آن گام بر می‌دارد و آن عبارت است از عشق به «جهان جاوید» و «حیات همیشگی»؛ ولی چون زندگی جاوید و حیات مصون از مرگ در دنیا ممکن نیست و هیچ کس در این جهان برای همیشه نمی‌ماند، باید جهانی دیگری که مصون از زوال و محفوظ از پدیده مرگ وجود داشته باشد و آن جهان، همان قیامت است که سراسر زندگی است: «وَ ما هذِهِ الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلاَّ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِیَ الْحَیَوانُ لَوْ کانُوا یَعْلَمُونَ؛ این زندگی دنیا چیزی جز سرگرمی و بازی نیست و زندگی واقعی سرای آخرت است، اگر می‏دانستند.»(1)

صدرالمتألهین (رحمه الله) در باره فطری بودن باور به معاد و قیامت می‌نویسد: «خداوند حکیم در نهاد جان‌ها محبت هستی و بقا و کراهت نیستی و فنا را قرار داده است و این کار صحیحی است، زیرا هستی و بقا خیر انسان است و خدای حکیم هرگز کار باطل نمی‌کند، پس هر چه در نهاد انسان قرار گرفته باشد، حق و صحیح است؛ بنابراین «جاودان‌طلبی» انسان دلیل آن است که یک جهان جاویدان وجود دارد که از زوال مصون است؛ یعنی حق و صدق بودن طلبْ، دلیل وجود مطلوب و مکان نیل به آن است؛ پس اگر جهان ابدی و جاودان مسلم است و دنیا شایستگی ابدیت را ندارد، سرای آخرت و معاد ضروری خواهد بود و اگر معاد و آخرت وجود نمی‌داشت، ارتکاز جاودان‌طلبی و محبت ابدیت‌خواهی در نهاد و نهان انسان باطل و بیهوده بود، در حالی‌که در جهان طبیعت، باطل وجود ندارد، چون جهان امکان، ساخته خدای حِکم محض است و این گفته حکیمان است.»(2)

بر این اساس این باور اسلامی که روز قیامت و معادی وجود دارد و روح و جسم انسان، پس از مرگ برانگیخته می شود، اعتقادی است که با فطرت و طبیعت انسان نیز مطابقت دارد.

پانوشت
1. سوره عنکبوت، آیه 64.
2. (الحکم المتعالیة فی شرح الاسفار الاربعه، ج 9، ص 241

منبع: پایگاه جامع شناخت بهائیت

پیگیری مقالات در تلگرام با کلیک روی آدرس زیر:

https://telegram.me/bahaiat_net

https://telegram.me/joinchat/BkW_SUFwlMXotBYfp0OE7A

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی