پایگاه شناخت مدعیان معاصر مهدویت

فضایی آرام و علمی بر مبنای عقل و اندیشه برای شناخت جریانهای انحرافی و غلاتِ مدعی بابیت و مهدویت (شیخیه، بابیت، بهائیت و احمد الحسن)

پایگاه شناخت مدعیان معاصر مهدویت

فضایی آرام و علمی بر مبنای عقل و اندیشه برای شناخت جریانهای انحرافی و غلاتِ مدعی بابیت و مهدویت (شیخیه، بابیت، بهائیت و احمد الحسن)

طبقه بندی موضوعی

آخرین نظرات

علی‌محمّد شیرازی درباره بهشت و جهنم می‌نویسد: «آنان که به پیغمبر پیش ایمان آورده‌اند، اگر به پیغمبر بعد نیز ایمان آورند، به بهشت ایمان وارد می‌شوند و اگرنه وارد دوزخ می‌گردند.»(1)
حسین‌علی نوری در پاسخ به پرسشی درباره بهشت و دوزخ می‌نویسد: «بگو بهشت دیدار و حضور من است و دوزخ نفس توست ای بی کیش و کافر. گفت: میزان را کهن در روز رستاخیز برای سنجش اعمال نیکوکاران و بدکاران مهیا خواهد شد، نمی‌بینم، بگو به خدای رحمان او را جز صاحبان بصیرت نمی‌بیند. گفت آیا ستارگان پراکنده شدند؟ (از نشانه‌های روز قیامت است) بگو آری در روزی که قیوم (حسین‌علی نوری)  در زمین سر (ادرنه ترکیه) بود. پس عبرت بگیرید ای صاحبان بصیرت همه علامات و نشانه‌های قیامت نمایان شد، روزی که ما دست قدرت را از گریبان عظمت بیرون آوردیم، می‌پرسد آیا صور دمیده شده، بگو آری سوگند به سلطان ظهور. کافران گفتند در چه هنگام آسمان برچیده شد؟ بگو هنگامی‌که شما در غفلت و گمراهی بودید. از مشرکین برخی دست‌های خود را به چشم‌های خود مالیده به راست و چپ نگاه می‌کند. بگو کور شدی، دیگر امروز برای تو پناهی نیست.»(2)
اسلمنت می‌نویسد: «بهشت عبارت از فرح و مسرّت معرفة اللّه و محبّت اللّه است که درنتیجه ایمان به مظهر ظهور الهی حاصل می‌گردد تا به این وسیله هر کس به‌قدر استعداد خود به منتها درجه کمال رسد و بعد از موت حیات جاودانی در ملکوت الهی یابد. و دوزخ حرمان از عرفان الهی است که نتیجه‌اش عدم نیل کمال ملکوتی و محرومیت از الطاف لایزالی است.»(3)
این آموزه‌ها ریشه در جریان‌های فکری پیشین دارد:
1. جریان‌های اسماعیلی:
با اعلام نسخ شریعت در زمان نزاریان (حسن دوم)، مؤمنان همان‌گونه که لازمه بهشت بود از آن زمان، از همه الزامات و واجباتی آزاد می‌شدند که شریعت بر آنان تحمیل کره بود، زیرا در این جهان همه عمل است و حساب نیست، اما در عالم قیامت همه حساب است و عمل در میان نیست. بنابراین عقیده در دور قیامت مردمان باید از همه جهات به خدا رو کنند و پرستیدن خدا به شیوه مرسوم را رها سازند؛ برای نمونه به‌جای پنج بار نماز خواندن در شبانه روز که تکلیف شرعی و ظاهر است، در دور قیامت مردم باید در دل خویش دائم با خدا باشند و این نماز حقیقی است. نزاریان با این شیوه از راه تأویل، همه اصول و احکام شرعی و رسول اسلامی را تعبیر باطنی می‌کردند.(4)
2. حروفیه:
به اعتقاد حسن طبری که در تاریخ فلسفه از صاحب‌نظران به نام است، حروفیه به قدیم بودن عالم معتقد بودند و دوزخ و بهشت انسان را در همین جهان می‌دانستند و بر آن بودند که انسان می‌تواند مظهر و صورت مجسم خدا باشد.(5)
ملامحمّد صوفی مازندرانی شاعر متمایل به حروفیه می‌سراید:
«بهشت برین خاطـر شاد ماست        خـدای غنـی طبـع آزاد ماست.(6)
3. اهل حق:
در گزارشی دراین‌باره آمده است: «مردم یاری (اهل حق) بهشت و دوزخ را همین جهان می‌دانند، زیرا معتقد به تعویض جسم و حلول روح هستند و مجازات اعمال در همین دنیا تحقق می‌پذیرد.»(7)

پانوشت:
1. بیان فارسی،  باب 11 و باب 16 از واحد 2.
2. لوح خطاب به شیخ محمّد تقی مجتهد اصفهانی، معروف به نجفی، ص 86.
3. بهاء الله و عصر جدید، 29 - 30.
4. تاریخ و عقاید اسماعیلیه، ص 443.
5. آراء و عقاید حروفیه، ص 201.
6. جنبش نقطویه، ص 192.
7. مجموعه آیین و اندرز و رمز یاری، ص ۴۵.

آدرس تلگرام:

https://telegram.me/bahaiat_net

https://telegram.me/joinchat/BkW_SUFwlMXotBYfp0OE7A

منبع: پایگاه جامع شناخت بهائیت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی